<$BlogRSDUrl$>

Tuesday, January 13, 2004 باز كردن فايل نامبر


سلام ، امروز هوا باراني است و به شدت بارون مياد .البته درجه حرارت هوا خيلي پايين نيست يعني هوا خيلي سرد نيست ولي فكر كنم وقتي بارون تموم بشه هوا سردتر ميشه.
خوب گفتم كه روز يكشنبه گذشته يعني بيست و يكم دي ماه سال 1382 ما ويزا مهاجرت و اقامت به كانادا رو گرفتيم .حالا مي خواهم كمي در مورد تاريخچه اون صحبت كنم .چهار سال پيش يعني در مرداد سال 1378 من و همسر عزيزم تصميم گرفتيم براي مهاجرت به كانادا اقدام كنيم. برادر يكي از دوستان ما چند ماهي بود كه رفته بود و ما اطلاعات لازم را از ايشان با فكس و تلفن مي گرفتيم. خلاصه اينكه يك نامه تهيه كرديم و از طريق سفارت كانادا در تهران براي سفارت كانادا در دمشق ارسال كرديم و منتظر شديم كه فرم تك برگي برسد . تا اين موقع تصميم ما اين بود كه همه كارها را خودمان از طريق سفارت در تهران پيگيري كنيم وخيلي عجله دركار نداشته باشيم. در شهريور ماه هم رفتيم و تازه پاسپورت گرفتيم. با توجه به گذشت دو ماه و اينكه از فرم تك برگي خبري نشده بود ما فهميديم كه اگر بخواهيم واقعا اين كار را بصورت جدي دنبال كنيم اين روش و مسير جواب نميدهد. بهمين خاطر با يكي از دوستان دوران دبيرستان و همكاران همون موقع كه به تازگي رفته بود دمشق و فايل باز كرده بود صحبت كرديم و مراحل كارو ازش دقيق پرسيديم.
اول ميبايست براي گرفتن تايديه از انجمن مهندسان كانادا اقدام ميكرديم با توجه به راهنمايي همون دوست عزيزمون اين كارو از طريق يك وكيل انجام داديم و مبلغ 1500000 ريال به او داديم كه در واقع بخشي از پول را به انجمن مهندسين كانادا ميداد و قسمتي روهم بعنوان كارمزد برمي داشت. تقريبا اواخرمهر ماه بود كه مدارك رو فرستاديم. و اقاي وكيل عزيز هم گفت بين سه هفته الي چهار هفته طول ميكشه .
در همه اين مدت با يكي ديگه از دوستان دوران دبيرستان كه اون مثل ما مي خواست براي اينكار اقدام كنه و البته از دوستان عزيز وصميمي من هم بود همراه بوديم و با هم مشورت و تا جاييكه ممكن بود با هم اقدام ميكرديم.اواسط آذر ماه خبرهايي مبني بر اينكه قوانين مهاجرت از سال 2000 عوض خواهد شد و خيلي سخت تر ميشه رو شنيديم البته هيچكدام مستند نبودند ولي بهرحال امكان آن وجو داشت .بهمين دليل تصميم گرفتيم قبل از آغازسال 2000 فايل باز كنيم . تنها را هم اين بود كه خودمون بريم دمشق و اونجا فايل باز كنيم يا وكيل بگبريم كه هزينه زيادي بايد ميداديم.بهمين خاطر با دوست عزيزم براي اواخر آذر ماه بليط گرفتيم و رفتيم دمشق .سفر خوبي بود وتنها بدي كه داشت اين بود كه مجبور شدم تنها برم و نتونستم همسرم رو هم ببرم .ما در تاريخ 23 دسامبر سال 1999 فايل باز كرديم . البته بگذريم كه براي گرفتن تاييديه از انجمن مهندسان كانادا آقاي وكيل عزيز تا آخرين لحظه ها ي قبل از سفر ما نتونست كاري بكنه و قرارشد كه ما بريم دمشق و اون مدرك تاييديه CCPE رو براي ما بگيره و فكس كنه و البته اينكار رو كرد و من دقيقا صبح همون روزي كه ميخواستم مداركمون رو تحويل سفارت بدم فكس تاييديه رو گرفتم .
خوب كمي در مورد نحوه باز كردن فايل در دمشق بگم . اول يك روز صبح رفتيم و در يك صف طولاني كه جلوي سفارت كانادا دردمشق تشكيل شده بود وايستاديم تا نوبت ما بشه (اولين روز كاري هفته يعني يك شنبه ) .صف تشكيل شده بود از ايراني ها و فقط يك نفر غيرايراني اونجا بود .خلاصه نوبت ما شد و فرم تك برگي رو گرفتيم و پر كرديم . ناگفته نماند كه قبلا كپي فرمها رو در تهران گرفته بوديم و اونها رو كاملا و بادقت پركرده بوديم. بعد از تكميل فرم تك برگي اون را تحويل داديم . سفارت فرمها رو بررسي ميكرد و كساني رو كه دربررسي اوليه امتياز مي آوردند رو تعيين ميكرد و روز بعد يا دو روزبعد درست يادم نيست ليستي را دم در سفارت ميزدند كه معلوم بود چه كساني در مرحله اول ارزيابي پذيرفته شدند .يادم مي ايد كه برخي از خانمها و دختر خانوم ها كه مي ديدند قبول شدند گريه مي كردند!!!
خلاصه اينكه كساني كه قبول شدند را به داخل سفارت راه ميدادند تا فرم چهاربرگي را بگيرند.فرم جهار برگي را گرفتيم و پر كرديم ودو روز بعد فرمهاي پر شده را به همراه ساير مدارك مورد نياز برديم و داديم و فايل باز كرديم.(البته مبلغ 330 دلار امريكا هم داديم كه ديگر قابل برگشت نيست .)
راستي جالب بود كه دقيقا ديوار به ديوار سفارت كانادا در دمشق ، سفارت جمهوري اسلامي ايران در دمشق قرار داشت. نمي دونم شايد هم خيلي جالب نباشه.



Comments: Post a Comment